Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

fredag 3 oktober 2014

Kahoot!

I onsdags arrangerade Falkenbergs kommun ännu ett TeachMeet och där tipsade en av mina kollegor om verktyget Kahoot! Verktyget hjälper dig att skapa t ex "quiz" och sedan tävlar eleverna via sina iPads/mobiler/datorer. Det är superenkelt att skapa frågorna och det är superenkelt för eleverna att tävla!

Jag skapade två olika Kahoots den här veckan. En som fungerade som avslutning på några veckors tema-arbete om "Politics" och en Kahoot testade vad eleverna lärt sig av varandras muntliga redovisningar. Eleverna ÄLSKADE det! Frågorna och svarsalternativen visar man på projektorn och eleverna sitter med varsin "spelplan" framför sig på iPaden/datorn eller telefonen. När de svarar är det bra att svara rätt, men också fort, för ju fortare de svarar rätt, desto högre poäng får de. Efter varje fråga kan man pausa, om man skulle vilja diskutera frågan, eller så klickar man vidare för att se vilka elever som ligger på Topp fem. Alla elever kan se vilken plats just de ligger på och hur många poäng det är fram till personen som ligger före. 

Du skapar din Kahoot på följande sida: Skapa Kahoot

Eleverna spelar på följande sida: Spela Kahoot

När eleverna kommer in sin på spelsidan behöver de veta "game pin" och när du startar spelet kommer de se vilket "game pin" de ska skriva i.

När eleverna spelat klart kan jag, om jag vill, få se hur varje enskild elev svarat och får då en väldigt tydlig excelfil att ladda ner till datorn. Den kan se ut så här:


Det är helt enkelt ett måste att testa Kahoot för jäklar i mig vad det engagerar eleverna! Och varför inte låta eleverna skapa sina egna Kahoots som avslutning på en redovisning till exempel?



1 kommentar: