Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

torsdag 21 augusti 2014

Skolstart

Hej alla ni som brukar titta in på min blogg! Hoppas att ni har haft en bra skolstart.

Jag tänkte inleda den här höstterminen med ett litet tips på vad jag brukar göra när jag får nya klasser. Jag brukar alltid skriva ett brev till klassen, där jag berättar lite om mig själv, varför jag gillar svenska och engelska, ett minne jag aldrig kommer att glömma samt lite rolig kuriosa. Ett personligt brev helt enkelt med den lilla tvisten att jag ljuger en gång i brevet. Jag har gjort så här i ganska många år nu, både på svenska och engelska, och det slår aldrig fel: eleverna blir nyfikna och väl motiverade att skriva ett brev till mig där de dels gissar vad jag ljuger om samt ljuger själva i sitt brev. På det här sättet får jag en snabb koll på deras skriftliga förmåga samtidigt som vi får lära känna varandra på ett roligt sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar