Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

tisdag 29 april 2014

Öva läsförståelse

British Council har, som många av er säkert vet, mängder med eng.material som man kan jobba med. Själv har jag använt mig av deras sida där man kan träna läsförståelse i olika nivåer. Varje text följs av några uppgifter som kollar av förståelsen och till varje text finns också en diskussionsfråga som man ska besvara genom att lämna en kommentar. Man kan se att människor från runt om i världen läst samma text och kommenterat. För att göra det måste man registrera sig men det rekommenderar jag verkligen för just den där kommentaren, som de blir tvungna att skriva så att alla i hela världen kan se, gör att kommunikationen blir på riktigt.

Tyvärr är sidan inte helt enkel att använda med iPads eftersom en del av övningarna består av att flytta meningar i rätt ordning och just den manövern är inte lätt att göra på en iPad. Men på datorn fungerar det alldeles utmärkt.




Utöver detta vill jag tipsa om ett roligt spel som 9:orna använde i dag när det var tio minuter kvar på lektionen. Det går ut på att man ska skjuta ner engelska ord genom att skriva dem. Orden kommer i olika vågor och de första vågorna är ganska enkla men det blir snart svårare och svårare. En elev klarade våg 31 innan han dog så nu är det det rekordet som ska slås:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar