Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

fredag 24 januari 2014

Kortskrivning på engelska

Kortskrivning har jag lite då och då på svenskan men jag tror inte att jag haft det på engelskan förut. I dag laddade jag upp den här sidan a random first line of dialogue på projektorn, ställde mobilen på fem minuter och förklarade sedan för eleverna att de skulle få fem minuter på sig att skriva en text på engelska som måste innehålla den mening som kommer upp. Jäklar vad de skrev! De tyckte det var så roligt att vi gjorde det två gånger :) När vi var klara med två kortskrivningar gick jag in på deras bloggar och så jämförde vi några texter. Fascinerande att samma mening kan generera så olika texter. Här kommer tre exempel innehållandes meningen "Midnight, on the bridge. Come alone."


Batman had heard that there was a new superhero in town. A man that called himself ''Spiderman''. A man who could climb walls, and shoot strings trough his hands like a spider. This was unacceptable. Batman was the best superhero, so of course he had to kill Spiderman.

He jumped in his batmobile and drove to Spidermans house, and broke in. He left a note.
''Midnight, on the bridge. Come alone''.


They met at the bridge and Batman asked who Spiderman was, and he told him that he was just a guy who liked to take photographs, but he got bitten by a spider once and he got superpowers. Turns out Spiderman was a pretty cool guy so Batman didn't have to kill him, and they became friends.



I've got an text message on my phone, one night. I was home alone and everything was dark and grey outside. I took the phone and thought at first that it was Ellie, but it wasn't. It was a random number, at first I thought they had send it wrong. But then I read it!
``Midnight, on the bridge. Come alone´´, it says.
I dropped the phone at the ground. It must be them, it must be. Since the night it all happened, they have been after me. They have done things to me, and if i won't go they will kill me tonight. I know that, they also know that I'm home alone this night to. What should I do, i've took my bag and ran out in the night!




Random Writing Nr.2


I heard something by the door. It had arrived a mail to me. I walked to my door and saw an envelope laying in front of the door. ''What is this?'' I asked myself. I opened the letter. I barely could't see what the person had written on the paper. 
''Midnight, on the bridge. Come alone.''
What is this? Why do someone want to meet me at the bridge, in the middle of the night?
The clock were 11 pm, so one hour from now I'll be there.

When the clock were nearly midnight I walked to the bridge.  No one was there. Strange.
 Suddenly, behind my back 3 people came. I didn't notice them at first.
Then they yelled.


''Happy birthday John!''
It was my 3 best friends, Annie, Jonathan and Drew. 

''Sorry for my bad handwriting Marc! I was in a hurry when I wrote it.''
''Haha! It's okay! Thanks guys!'' I replied with happiness.



4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Testade detta med mina nior igår, där vi tog fram ett scenario, ord och första meningen. Du må tro att de fick tänka när intromeningen inte alls var särskilt kompatibel med scenariot. Men vilka lösningar de kommer på när de får bolla!

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Skitkul skrivuppgift det här ju! En annan idé är att plocka fram en mening som eleverna får börja skriva till och sedan, efter någon minut, klicka fram en till mening som de också måste få med :)

    SvaraRadera
  3. Jag plockade även in Random ord som de måste ha med, eller de fick välja fyra av de åtta orden. När vi hade flödesskrivit fyra korta texter fick de välja en att skriva klart. Jättekul!

    SvaraRadera