Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

måndag 7 oktober 2013

Tänk om...

Lena Sjöberg har skrivit en fantastisk barnbok som heter "Tänk om..." Den läste jag högt för mina 6:or och sedan kollade vi på hur hennes texter var upplagda, därefter skrev vi en Tänk om-text tillsammans innan de fick skriva en två och två, som vi sedan läste upp för klassen. I dag var det dags att sätta igång att skriva egna "Tänk om-texter" men innan lektionen började kollade jag upp Lena Sjöbergs mailadress och mailade henne några frågor från klassen. De tyckte nämligen att det var svårt att skriva på rim så de undrade om hon hade några tips. Två timmar senare hade vi fått ett långt svar från Lena med jättebra tips på vad man kan tänka på när man ska skriva på rim. Ni må tro att eleverna blev glada och vad mycket lättare det gick att skriva när vi fick tipset att använda oss av ett rimlexikon:) Nu finns Lenas svar uppsatt i klassrummet och jag tror att eleverna fick en känsla av att det hände något "på riktigt" idag.



Här kan ni läsa en elevs fina "Tänk om-text".

Tänk om jag var en fågel och du min lilla unge
Vi skulle flyga ovanför varenda liten dunge
Vi skulle flyga högt, högt upp i det blå
Och sen skulle vi sno frön när bonden skulle så
Om kvällen skulle vi flyga upp i vårt träd
Och vi skulle sitta och knapra på vår goda säd
Nästa morgon så skulle vi göra en ramsa
Bara om att leka och tramsa
Vi skulle akta oss så vi inte lekte nära katten
Och sen skulle vi snappa flugor om natten
Varje morgon skulle vi sitta tätt ihop i vårt bo
Och titta på den fina soluppgången tillsammans i lugn och ro

När alla är klara med sina texter och bilder, för de ska nämligen rita bilder till sina texter också, är planen att jag ska sätta ihop deras alster i appen Book Creator. Då ska de också få läsa in sina texter så att man kan lyssna på dem. Jag tror det blir bra!


1 kommentar: