Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

måndag 29 oktober 2012

Scary stories

Just nu jobbar vi med temat "skräck" på engelskan i 8:an. I slutändan kommer de att skriva varsin egen "scary story". Men innan vi kommer dit samlar vi ord och uttryck på engelska som tillhör den här genren och då arbetar vi med följande sidor:

BBC - idioms of fear

UR - modern ghost stories

www.scaryforkids.com - scary videos, scary stories, scary pop ups etcetera

http://comic.naver.com/webtoon/detail.nhn?titleId=350217&no=31 - a scary story

Vi tittade också på:



Som inledning på en lektion fick eleverna lyssna på "The virtual barber shop". Alla lyssnade på sin egen dator, alla hade hörlurar och alla fick högtidligt lova att blunda genom hela lyssnandet. Den blev mycket uppskattad:)



En lektion inledde jag genom att visa den här reklamsnutten. Perfekt uppvärmning inför en spännande lektion.



Kanske kan dessa sidor och filmsnuttar hjälpa dig om du också vill jobba med "skräck" som tema. Har du några andra bra tips på "spännande" sidor, skriv gärna en kommentar där du länkar till ditt tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar