Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

måndag 14 maj 2012

Creative Commons

Jag jobbar mycket med webbpublicering eftersom mina elever har individuella skolbloggar, en gemensam bokblogg och är med i Webbstjärnan. Därför har vi jobbat en del med Creative Commons som kortfattat handlar om att lära sig publicera andras material (filmer, bilder, musik) lagligt. Till en början tyckte jag att det var lite snårigt att förstå alla licenser som ingår i Creative Commons men nu har Kristina Alexandersson kommit ut med en animerad film som förklarar Creative Commons på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Titta gärna på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar