Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

måndag 10 oktober 2011

BBC Witness

BBC har en hel del sidor som kan användas i undervisningen. Häromdagen hittade jag den här fantastiska sidan: http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/witness. Där lägger BBC ut 9-10 minuter långa podcasts, 5 gånger i veckan, där vittnen till olika händelser berättar vad de har varit med om. Det är stor variation på ämnena. Du kan hitta allt från podcasts om Berlinmurens fall, Operation Barbarossa, President Titos död till Star Wars, Frank Zappa eller bombningarna i Madrid 2004.

9:orna jobbar just nu med andra världskriget på SO:n. På den här sidan hittade jag nio olika podcasts som på något sätt berörde det ämnet. I fredags lyssnade vi på en överlevare från evakueringen av Dunkerque och under de kommande veckorna kommer de att kunna höra på vittneshistorier från belägringen av Stalingrad, Pearl Harbour, ghettot i Warszawa mm. Eleverna lär sig engelska samtidigt som de lär sig om andra världskriget. Me like:)

4 kommentarer:

  1. Toppen bra tips. Jag knycker direkt:)

    SvaraRadera
  2. Anade att du skulle gilla den, Sara:)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag blev sååå glad när jag hittade det här inlägget.
    Jag går i nian och håller på med andra världskriget och ska skriva en uppsats om Evakueringen av Dunkerque. Jag skulle gärna vilja lyssna på podcasten, men hittar den inte. Vet du var den finns? Skulle du kunna länka den till mig?
    Jag förstår om du inte har den, men tack iaf!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du kan bli hjälpt av min blogg! Här är länken till just den vittnesberättelsen: http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/worldservice/witness/witness_20110602-1030a.mp3

    Lena

    SvaraRadera